Visual Art Rally
22-04-2018
Vakantie tijd
06-03-2019

Zomerstop

Vakantie.
Waar de meesten weer terug komen van de welverdiende vakantie of nog aan het genieten zijn van
de vakantie, zijn wij nog steeds druk met de auto.
De rally auto die na de laatste rally (Centraal Nederland Rally) er behoorlijk gehavend uit kwam, heeft
veel aandacht gehad en is weer bijna klaar om de strijd aan te gaan.

Centraal Nederland Rally.
Na deze zwaar bevochten rally, waar we een eerste plaats behaalde in de klasse, hebben we veel
werk gehad.
De grootste zorg ging uit naar onze versnellingsbak.
We hadden al een speciale BMW M3 versnellingsbak, waar we geen tot weinig problemen mee
hadden.
Deze is tijdens/na de rally kapot gegaan en hebben we
laten reviseren.
Na de dure revisie is de bak verbeterd en versterkt.
Nadat de bak opnieuw gemonteerd is, kwam het
zelfde probleem weer terug tijdens het testrijden, en
waren we weer terug bij af.
Een beetje moedeloos hebben we de tijd genomen om
rustig te bedenken wat we zouden gaan doen.
Er zijn veel opties, laten we hem door een ander
nakijken nu, of kiezen we voor een andere
versnellingsbak.
Zo ja, welke versnellingsbak ? ook hier zijn 1001 mogelijkheden voor.

Drenth DG400.
Toevallig liepen we net tegen een mooie versnellingsbak aan.
Dit is een Drenth sequentiële 6 versnellingsbak, die werd te koop aangeboden door een bekende.
Zo’n kans krijg je niet elke dag, dus snel werd de knoop doorgehakt en met één telefoontje was alles
snel geregeld.
Na een afspraak gemaakt te hebben, om hem op te halen, werd het duidelijk, dat dit ook geen plug &
play versnellingsbak was, dus moest er weer een hoop aangepast worden.
Inmiddels zijn we dit wel gewend, en hebben we het
met een beetje hulp passend kunnen maken op onze
Ascona.
Nadat we uiteindelijk ook nog een ander ECU
(computer) moesten kopen, omdat de huidige het niet
aan kon, was eindelijk het moment aangebroken, dat
de auto de testbank op kon.
Daar werd ie perfect afgesteld, de motor en
versnellingsbak kunnen nu perfect samen werken.

Werking van de bak.
Voor de techneuten onder ons, misschien wel leuk
om te weten wat een sequentiële bak kan en doet.
Met deze bak hoef je niet meer te koppelen bij het
opschakelen, wat een grote tijdswinst met zich mee
brengt.
Tijdens het rijden, schakelt de computer de
ontsteking op het moment van schakelen uit. (bij een
bepaald aantal voltage gemeten door een sensor),
Zodat er tijdens het rijden geen gas meer terug hoeft
genomen te worden en de koppeling niet meer
ingetrapt te worden.
Met terug schakelen zal er nog wel gekoppeld moeten worden
Volgens de kenners, moet dit een seconde per kilometer schelen, wat in rally taal, enorm veel is.
We verwachten veel van deze versnellingsbak, maar er moet ook enorm gewend worden aan de bak.

Volgende rally.
Eindelijk wilden we nu rustig vakantie
vieren en na de vakantie weer kijken,
welke wedstrijden we kunnen rijden.
Maar nog net voor onze vakantie
hebben we een wedstrijd aan de
kalender toegevoegd.
Er word gereden in België.
Vorig jaar hebben we een wedstrijd
gereden in Kasterlee, net over de grens
bij Eindhoven.
Deze is ons vorig jaar zo goed bevallen,
dat we dit jaar weer die kant op gaan.
De wedstrijd is op Zondag 26-8
Er word gereden vanaf 08:00 tot 18:00
Waar we 8 proeven voorgeschoteld krijgen.
Een wedstrijd waar we enorm veel zin in hebben en voor ons gezien word als test wedstijd.
Maar waar we wel serieus voor de dag willen komen.
Deze wedstrijd is vrij toegankelijk voor iedereen.
Het leuke aan deze wedstrijd is, dat alles dicht bij elkaar ligt.
De service bevind zich dicht bij de proeven, zodat de monteurs ook gezellig kunnen kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *